BENT U HUURDER?

Huurt u momenteel een woning via ons en heeft een vraag of opmerking?

Bekijk de veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen als huurder

Hieronder treft u de meeste gestelde vragen aan.
Mocht uw vraag er niet bij staan, neemt u dan contact op.

Wat moet ik doen als mijn woning een technisch mankement heeft?
Uw verhuurder moet ervoor zorgen dat uw woning goed blijft. Hij moet gebreken oplossen zoals lekkages. Voor dagelijks onderhoud bent u zelf verantwoordelijk.
Hoe kan ik het beste in contact komen met de beheerder?
Heb ik een gereguleerd huurcontract?

U heeft een gereguleerd huurcontract wanneer u een sociale huurwoning huurt, hierbij zijn de maximale huurprijzen vastgesteld door de overheid. Ook aan de jaarlijkse huurverhoging is een maximum gesteld door de overheid. Ook aan de jaarlijkse huurverhoging is een maximum gesteld door de overheid. Kijk voor meer informatie en eisen op de website van de Rijksoverheid.

Heb ik een geliberaliseerde huurovereenkomst?
U heeft een huurwoning in de vrije sector ofwel een geliberaliseerde huurovereenkomst wanneer de aanvangshuurprijs van de woning meer bedraagt dan de liberalisatiegrens. Kijk voor de liberalisatiegrens bij de vraag ‘Wat voor soort huurovereenkomst heb ik?’

Bij een huurwoning met geliberaliseerde huurovereenkomst (huurwoning in de vrije sector) gelden andere regels dan bij huurwoningen met een gereguleerde huurovereenkomst (sociale huurwoning). Met een geliberaliseerde huurovereenkomst is het bijvoorbeeld niet mogelijk om huurtoeslag te ontvangen.

Wanneer wordt de huur verhoogd?
De eigenaar mag de huur één keer in de 12 maanden verhogen, of twee keer per 24 maanden. Meestal gebeurt dit per 1 juli, maar dat hoeft niet.

Bij een nieuwe huurovereenkomst, mag de eigenaar binnen de eerste 12 maanden van de huurovereenkomst de huur verhogen.

Krijg ik bericht over de huurverhoging?
HaGa vastgoedmanagement doet u namens de eigenaar schriftelijk of per e-mail een voorstel tot het verhogen van de huur.
Met hoeveel mag de huur van een woning worden verhoogd?
Elk jaar stelt de overheid vast waarmee de huur maximaal mag worden verhoogd.

In verband met de COVID-19 pandemie heeft de overheid bepaald dat per 1 juli 2021 de huur van een gereguleerde huurovereenkomst (sociale huurwoning) niet mag worden verhoogd. Dit geldt tevens voor onzelfstandige woonruimtes (bijvoorbeeld kamers waarbij voorzieningen gedeeld worden).

Daarnaast heeft de overheid bepaald dat per 1 juli 2021 de huur van een geliberaliseerde huurovereenkomst (huurwoning in de vrije sector) voor de komende drie jaar maximaal mag worden verhoogd met inflatie plus 1 procent. Hierdoor mag de huur per 1 juli 2021 maximaal stijgen met 2,4 procent (inflatie 1,4 procent plus 1 procent).

Wat valt onder de rekening van de huurder en verhuurder?

De overheid heeft een lijst gemaakt met wat voor rekening komt van huurder en verhuurder. Klik hier voor die pagina of download de pdf.

Wilt u melding maken van een storing?

Voordat je een melding maakt, willen je we vriendelijk vragen om op de site van de overheid of deze pdf te bekijken. Niet alle zaken komen namelijk voor rekening van de verhuurder.

Spoed

Bank rekening

NL10ABNA0251767566

Contactgegevens

Wij willen u verzoeken het formulier compleet in te vullen als u een storing wil melden.

Oudezijds Achterburgwal 193, 1012 DK Amsterdam

Meld een storing of stel uw vraag